Historie značky a vozu Jeep

JEEP

Jeep® je značka výrobce automobilů a registrovaná ochranná známka koncernu Chrysler. Společnost Chrysler je v současnosti nejtradičnějším výrobcem terénních vozidel.
Licence Jeep® byla prodána do tří desítek zemí a další automobilky jejich konstrukci napodobovaly.

Majitelé značky Jeep

- od 1941: Willys-Overland
- od 1953: Kaiser
- od 1963: Kaiser-Jeep
- od 1970: AMC (American Motors Corporation)
- od 1987: Chrysler
- od 1998: Daimler Chrysler
- od 2007: Chrysler Holding LLC

.

První Jeep

První Jeep vzešel ze soutěže US-Army, které se zúčastnily firmy, např. Willys-Overland, Ford a American Austin Car Company. Požadavky zněly: Lehký terénní automobil s pohonem všech 4 kol o maximální hmotnosti 590 kg který by uvezl 272 kg. Osm vozidel mělo mít řízení obou náprav a vyšší povolenou hmotnost o 34 kg. Každé firmě byla poskytnuta dotace 175 000 dolarů.

Vítězem se stala společnost Bantam Car Company která byla schválena na výrobce původního prototypu, který vyjel 23. září 1940. Postupně byl vyřazen, když nemohl udržet výrobu a ztratil smlouvu po vyrobení  “pouhých” 2600 kusů vozidel. Společnost Willys-Overland převzala smlouvy a vyprodukovala prototyp MA.

Výroba tohoto vozu se rozběhla v Toledu, Ohio.  Prototyp MA  se brzy  vyvinul do již známého MB a to bylo hrdě představeno světu v červenci 1941. Edsel Ford získal alespoň spoluúčast na výrobě. Firma Bantam se začala zabývat výrobou přívěsů za vojenská vozidla. Dne 23. července 1941 uzavřel tehdejší výrobce automobilů Jeep®, společnost Willys z Toleda (Ohio), kontrakt s U.S. Army o výrobě osobních terénních automobilů Willys typu MB pro vojenské použití.

Mezi touto událostí a představením nejnovějšího Jeep® Grand Cherokee Overland však proběhla obdivuhodná pouť od čistě vojenského vozidla k populárnímu terénnímu automobilu všestranného využití.

Další verze
V průběhu výroby se objevily další varianty: obojživelné vozy, nákladní, odlehčené pro potřeby parašutistů, polopásové vozidlo, sněžný traktor, drezína, prodloužená verze nebo dokonce opancéřovaný vůz. Sériově se do výroby dostal pouze Ford GPA Seep – obojživelný Jeep, který byl o 660 kilogramů těžší než klasický Jeep.

Poválečné období

Jeepy se po druhé světové válce licenčně vyráběly v 26 zemích světa. Firma Willys pokračovala s civilními typy CJ2 a CJ3 a následně i další typy odvozené z modernizovaných vojenských verzí. V roce 1973 získal typ CJ7 titul Automobil roku s pohonem všech kol. V roce 1984 automobilka tento úspěch zopakovala s typem XJ (Jeep Cherokee/Wagoneer). V roce 1985 přišel třetí titul pro typ Jeep Comanche. jednalo se o malý pick-up s motorem Buick a velice nízkou spotřebou. Ve stejném roce byly starší typy CJ5 a CJ7 nahrazeny novým modelem Wrangler. V roce 1991 uběhlo 50 let od vyrobení prvního Jeepu

Zkrátka Jeep® je legendou a nejslavnějším terénním automobilem na světě.

.

Diskuze k tématu na fóru klubu Club-Jeep.cz zde

Zdroj informací a externí odkazy:

Jeep,  www.jeep.cz, www.jeep.com a Wikipedie, cs.wikipedia.org

.



Napsat komentář